Dag 5: ESB, Central Park en Yankees - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van woutervera - WaarBenJij.nu Dag 5: ESB, Central Park en Yankees - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van woutervera - WaarBenJij.nu

Dag 5: ESB, Central Park en Yankees

Door: Vera

05 April 2018 | Verenigde Staten, New York

Na een ontbijtje te hebben gehaald bij een lokale bakker zijn we naar het Empire State Building gelopen. Er stond al een aardig lange wachtrij, maar door wat chaos op een hoek van de straat konden we hier zo er tussen piepen (niet netjes nee, maar het scheelde wel enorm veel tijd!). Na een uurtje in de wachtrij gingen we eindelijk met de lift naar de 80e verdieping. Tijdens de rit naar boven werd in de lift een filmpje afgespeeld over de bouw van het Empire Stage Building. Nadat we op deze verdieping een rondje hadden gelopen, zijn we met de trap verder omhoog gegaan naar de 86e verdieping. Het uitzicht was hier prachtig! Toen we weer beneden waren, zijn we naar de Manhattan Mall gegaan, waar we allebei zijn geslaagd voor kleding. Halverwege de middag namen we de metro naar Central Park. In vergelijking met de stad is het hier heel rustig; even geen sirenes en toeterende auto’s. Toen we ongeveer halverwege het park waren, zijn we richting de Upper East Side gelopen. Dit is een van de duurdere wijken van New York. Echter zagen wij amper verschil in de huizen/flats die hier stonden. Rond half 6 zaten we weer in de metro naar het Yankee Stadium om een wedstrijd bij te wonen. Toen we op zoek waren naar onze ingang bood iemand ons twee gratis kaartjes aan voor de eerste rij. Na een korte overweging hebben we de kaartjes aangenomen. Vervolgens hebben we nog even getwijfeld of de kaartjes wel geldig waren, maar we durfden de gok te nemen; ze bleken geldig! Het stadion was enorm, overal kon je eten, drinken en merchandise kopen. Toen we bij onze (nieuwe) plaatsen aan kwamen, stonden we versteld. We hadden echt super goede plekken (naast de cameraman)! We waren wel een beetje bang voor de ballen die het publiek in geslagen werden, want ze kwamen een aantal keer wel erg dichtbij (10m). Achter ons zat een Amerikaans gezin met twee kinderen van een jaar of 6. We merkten dat ‘baseball’ hier echt met de paplepel werd ingegoten; de moeder vroeg/zei regelmatig: ‘What do you think it’s gonna be: a strike, a hit or a ball?’ en ‘Pay attention to the game.’ De kinderen werden later in de wedstrijd enthousiaster en riepen regelmatig ‘Let’s go Yankees!’. In de vierde inning scoorden de Yankees hun eerste punt. Echter maakten de Baltimore Orioles in de volgende inning 5 punten en de Yankees maar 1. De Amerikanen grijpen alles aan om een deuntje, spelletje of reclame op het grote scherm te laten zien. Tussen de slagbeurten van de spelers werden regelmatig (bekende) deuntjes gespeeld. Ook ging het stadion helemaal los op YMCA. Tussen de wisselingen van de teams van veld naar slag werden spelletjes (volgens Wouter ‘Dora the explorer-spelletjes’) gedaan op het grote scherm of met het publiek. In de laatste innings lukte het de Yankees helaas niet meer om punten te scoren. Ondanks dat de Yankees verloren, hebben we een onwijs leuke en typisch Amerikaanse avond gehad!